Üks väga tähtis jalgratta osa on lukk, milleta ei tohiks olla üksi jalgratta omanik.
Lukke on palju ja erinevaid ja nende seast valida võib tunduda keerulise ülesandena. Üldine reegel on, et mida kallim ratas, seda suurem investeering tuleks teha. Jalgratta lukke on erinevaid.
U-lukk on põhimõtteliselt suur tabalukk, mis on tavalisest tabast suurem, raskem ja tugevam. Lukk on hea disainiga ja peaaegu võimatu tangidega pooleks lõigata (natuke oleneb lukust). Nad on üldiselt kergemad kui kettlukud ja neid on mugavam kaasas kanda – saab kinnitada ratta või seljakoti külge. U-lukuga on keerulisem ratast kinnitada eseme või posti külge. Kõige turvalisem on U lukk koos pikendustrossiga, mida on lihtsam kinnitada esemete külge ja saab ka esimesest ja tagumisest jooksust läbi põimida. Ma ise kasutan just sedasorti lukku. Tavaliselt kinnitan jalgratta posti külge nii, et lukk läheb läbi tagaratta ja raami keskosa. Veendun, et posti/objekti, mille külge panen, ei saa eemaldada või tõsta paigast.
Kettlukud – neid on lihtne kinnitada erinevate objektide külge. Vargal võib olla raskusi elektritööriistadega saagida, kuna keti osad liiguvad. Lukke saab osta iga hinna ja turvalisuse astmega. Lukku on keeruline kaasas kanda, kuna ta on raske ja kohmakas. Ketti saab tangidega pooleks lõigata. Kui kett pole riide- või plastikkattega, võib see ratta värvi kahjustada.
Trosslukud on üldiselt kerged ja paindlikud, hea kasutada madala riskiga kohtades. Hea kaitsta jalgrattaosi nagu jooksud, kiiver, korv vms. Seda lukku ei tohiks kasutada põhilise lukuna, kuna teda on väga lihtne väikeste tangidega väga kiiresti lõigata. Tavaliselt, kui lukk isegi näeb visuaalselt paks välja, on tross plastikkesta sees peenike.
Lülilukud – neid on lihtne kaasas kanda ja on suhteliselt turvalised. Saab rohkemate esemete külge turvaliselt lukustada kui U-lukku, kuna tal on suurem haare. Üldiselt on kergem kui U-lukk ja kettlukk.
Bikeep – üldiselt ma ei jäta ratast kuskile ööseks välja, aga kui peaksin jätma, siis otsin Bikekeepi rattaparkla. Tavaliselt on need rahvarohketes kohtades ja kaamerasilma all, mis tagab turvalisuse. Pole kuulda olnud, et mõni ratas oleks ära varastatud Bikeepi lukust.
Veel turvalisusest
Kui kasutatakse ratast igapäevaselt, näiteks rongijaama sõitmiseks ja ratas jääb õue kogu päevaks, siis tuleks ära vahetada kõik kiirkinnitustega osad. Varastatakse ratastelt jookse, sadulaid, korve, tulesid ja kõike, mida saab kiiresti lahti võtta.
Jalgratast ei tohiks kunagi kinni panna ainult jooksust. Näiteks, kui panna esijooksu pidi jalgratas kinni, saab varas jooksu kerge vaevaga lahti ja ülejäänud ratta ära viia. Alati tuleks ratas kinnitada raamist.